پیدا کردن آب در نمونه های ناسا از فضا!

به گزارش علی آباد جدید، زومیت نوشت: مواد جمع آوری شده از سیارک بنو که پس از ماموریتی هفت ساله به نام اسیریس رکس به زمین آورده شدند، شاید حاوی سرنخ هایی از منشاء حیات زمینی باشند.

پیدا کردن آب در نمونه های ناسا از فضا!

ناسا نمونه سنگ و خاک جمع آوری شده از سیارک بنو را امروز چهارشنبه درجریان کنفرانسی خبری در مرکز فضایی جانسون ناسا به نمایش گذاشت. به گفته دانشمندان، این مواد سیارکی که بین 100 تا 250 گرم وزن دارند، حاوی آب و کربن هستند.

مواد بنو بعلاوه دربردارنده گوگرد، عنصر ضروری برای بسیاری از دگرگونی های زمین شناسی در سنگ ها هستند. ماده معدنی مگنتیت نیز که یکی از اکسیدهای آهن است و می تواند به عنوان کاتالیزور در واکنش های شیمیایی آلی نقش ایفا نماید، در نمونه یافت شد.

دانشمندان ناسا مواد سیارک بنو را دو هفته پس از رسیدن آن ها به زمین رونمایی کردند. دوم مهر، فضاپیمای اسیریس رکس پس از پیمودن مسیر رفت و برگشتی به طول 6.4 میلیون کیلومتر، کپسول حاوی نمونه را زیر چتر نجات در بیابان یوتا فرود آورد. سپس کپسول به مرکز فضایی جانسون منتقل شد و دانشمندان با هدف یافتن نشانه های حیات فرازمینی احتمالی آغاز به تجزیه وتحلیل آن کردند.

بنو یک سیارک بالقوه خطرناک است که با داشتن احتمال برخورد یک در 2700 با زمین در سال 2182، بالاترین احتمال اصابت با سیاره ما را بین تمام اجرام فضایی شناخته شده دارد. بااین حال، دانشمندان بیشتر به آنچه درون این سنگ فضایی محبوس شده است، یعنی مواد پیش احتیاج احتمالی برای ظهور حیات روی زمین علاقه مند هستند.

کپسول حاوی نمونه سیارک بنو درحال نزول به سمت زمین، لحظاتی پس از رهاشدن از فضاپیما در 24 سپتامبر. خورشید در بالای کادر دیده می گردد و هلال نازک زمین در سمت به چشم می خورد.

بیل نلسون، مدیر ناسا در کنفرانس خبری گفت: این بزرگ ترین نمونه سیارکی غنی از کربن است که تا به امروز به زمین آورده شده است. مولکول های کربن و آب دقیقا همان چیزهایی هستند که می خواستیم پیدا کنیم. آن ها عناصری مهم در شکل گیری سیاره خودمان هستند و قرار است در مشخص منشاء عناصری که ممکن است به شکل گیری حیات منجر شده باشند، به ما یاری نمایند.

عناصر سازنده حیات زمینی احتمالا سوار بر سیارک ها به سیاره ما رسیدند

آب زمین قدمتی بیشتر از خود سیاره دارد و احتمالا دراثر برخورد سیارک یا دنباله دار به اینجا آورده شده است. اما آب تنها ماده ای نبود که سیارک ها به زمین منتقل کردند؛ زیرا عناصر سازنده حیات نیز احتمالا سوار بر آن ها به سیاره ما رسیدند. بنو سیارکی از نوع B است؛ یعنی حاوی مقادیر زیادی کربن و به طور بالقوه بسیاری از مولکول های اولیه ای است که هنگام ظهور حیات در زمین وجود داشتند.

ازجمله این عناصر سازنده، اوراسیل، یکی از بازهای نوکلئوتیدی RNA است که وجود آن به تازگی در سیارک ریوگو تایید شد. فضاپیمای هایابوسا 2 از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در سال 2020 با نمونه ای از این سنگ فضایی به زمین بازگشت. دانشمندان ماموریت اسیریس رکس امیدوارند که دیگر مواد پیش احتیاج برای بیولوژی زمین را درون نمونه بنو پیدا نمایند.

دانته لورتا، پژوهشگر اصلی اسیریس رکس در کنفرانس خبری گفت: با نگاه کردن به اسرار باستانی حفظ شده در گردوخاک و سنگ های سیارک بنو، درحال گگرددن کپسول زمانی هستیم که بینش عمیقی از منشاء منظومه شمسی دراختیار ما قرار می دهد.

نمونه بنو پس از نزدیک به دوسال جستجوی پرتنش برای یافتن محل فرود اسیریس رکس روی سطح سنگلاخی این سیارک جمع آوری شد. این فضاپیما به محض تماس با بنو، گلوله ای از نیتروژن را با بازوی نمونه بردار خود شلیک کرد تا علاوه بر جمع آوری مواد، از غرق شدن خود درون سنگ فضایی جلوگیری کند.

آن انفجار، موجب بلندشدن سنگ و خاک سیارک در اطراف فضاپیما شد. سپس بعضی از آن بقایا درون محفظه ای کوچک روی اسیریس رکس فرود آمدند. درنهایت فضاپیما با روشن کردن موتورهایش از روی سطح بنو برخاست و در مه 2021، سیارک را به مقصد زمین ترک کرد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1402 بروزرسانی: 20 مهر 1402 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2395

به "پیدا کردن آب در نمونه های ناسا از فضا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا کردن آب در نمونه های ناسا از فضا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید