مودم 5G را فراموش کنید و یک لپ تاپ اسنپدراگون X Elite خریداری کنید!

به گزارش علی آباد جدید، اسنپدراگون X Elite می تواند قواعد بازی را به هم بریزد و بازار لپ تاپ های اینتلی و ای ام دی را به خطر بیندازد. بدتر از آن، رقیب جان سختی برای پردازنده های سری M اپل و مک بوک ها هستند.

مودم 5G را فراموش کنید و یک لپ تاپ اسنپدراگون X Elite خریداری کنید!

از همین الان، همه بی صبرانه منتظر ورود اولین لپ تاپ با پردازنده Snapdragon X مبتنی بر معماری ARM هستند که در محک زنی ها، فراتر از انتظارها ظاهر شده است.

کوالکام در هفته های پیش، چندین مدل از پردازنده های لپ تاپ ARM خود از جمله اسنپدراگون X Elite و اسنپدراگون X پلاس را معرفی نموده است که با هم نگاهی به مشخصات آن ها، به ویژه تراشه مودم و وای فای می اندازیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
    • شورش در بازار لپ تاپ های ویندوزی و مک
  • مشخصات فنی اسنپدراگون X Elite
  • مودم 5G اسنپدراگون X Elite
    • مشخصات کوالکام اسنپدراگون X پلاس
    • اولین لپ تاپ های اسنپدراگون X Elite

شورش در بازار لپ تاپ های ویندوزی و مک

همه ما کوالکام را به ساخت فزونین تراشه های موبایل در سری اسنپدراگون می شناسیم. بعلاوه این شرکت بزرگترین فراورینماینده چیپست های مودم های مخابراتی نیز به شمار می رود.

اما در جهانی کامپیوترهای شخصی و رومیزی کوالکام شرکتی کاملا تازه ورود است. البته این قضیه علت هم دارد.

معماری نرم افزاری ویندوز شرکت مایکروسافت معماری X64 و X86 است که تمام نر م افزارهایی که الان روی کامپیوتر خود دارید بر این معماری راسخ هستند.

اما معماری پردازنده های کوالکام، ARM است که اصولا برای موبایل ها و دستگاه های کم مصرف توسعه داده شده است.

با پیشرفت صنعت ریخته گری و لیتوگرافی، حالا معماری ARM آنقدر قدرت گرفته است که می توان در کارهای قدرتمندی نظیر کامپیوترهای شخصی از آن ها استفاده کرد و از مزایای این معماری که مصرف باتری کم است بهره برد.

در واقع کوالکام با معرفی پردازنده های Snapdragon X خود برای کامپیوترها، بازار بزرگترین فراورینماینده های پردازنده کامپیوتر یعنی اینتل و AMD را هدف گرفته است.

اسنپدراگون X Elite مهم ترین کوشش برای انتقال ویندوز به سمت جهانی آرم محسوب می گردد. با اینکه ویندوز همین حالا هم از معماری آرم پشتیبانی می نماید، اما سازگاری با نرم افزارهای قدیمی، همیشه پاشنه آشیل محسوب می شده است.

اما به نظر می رسد حالا همه چیز آماده است برای تغییر جهانی کامپیوترهای شخصی.

مشخصات فنی اسنپدراگون X Elite

اسنپدراگون X Elite با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC فراوری می گردد و 12 هسته پرقدرت Oryon دارد. هسته های اوریون به وسیله یک استارتاپ نوپا اولین بار در سال 2021 توسعه یافت و کوالکام آن را خریداری نمود.

این هسته ها به حالت سه کلاستر 4 هسته ای کار می نمایند. در پردازش های چندهسته ای فرکانس 3.8 گیگاهرتز در دسترس است و در پردازش های تک یا دو هسته ای به فرکانس 4.3 گیگاهرتز می رسند.

کوالکام پردازنده الیت خود را با پردازنده های قدرتمند اینتل نظیر پردازنده های Core i7-1355U و Core i7-1360P و Core i7-13800H مقایسه می نماید و فزونی های پردازنده خود را به خصوص در بحث مصرف باتری و پایداری را به رخ می کشد.

در واقع پردازنده ایکس الیت، فزونین عملکرد را در پردازش های چندرشته ای ارائه می دهد. این پردازنده با یک سوم توان مصرفی رقبایی که 10 و 12 هسته دارند، عملکرد یکسانی در تست GeekBench 6.1 ارائه می دهد و با توان مصرفی یکسان، تا 2 برابر سریع تر، ظاهر می گردد.

گرافیک تراشه اسنپدراگون X Elite از سری Adreno GPU خود کوالکام است و بنابر ادعای کوالکام، به توان محاسباتی 4.6 ترافلاپس (مشابه ایکس باکس سری اس) دست پیدا می نماید.

این گرافیک از نمایشگرهایی با وضوح 4K، نرخ نوسازی 120 هرتز و استاندارد HDR10 پشتیبانی می نماید و می توان 3 مانیتور اکسترنال با اتصال DP 1.4 شامل یک مانیتور 5K و 2 مانیتور 4K را به آن متصل نمود.

اما جهان، جهانی هوش مصنوعی است؛ کوالکام نیز به عنوان یکی از پرچمدارن حوزه هوش مصنوعی، واحد NPU مجزایی در دل اسنپدراگون ایکس الیت قرار داده است.

این واحدهای پردازشی توان 45 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه) را در در اختیار کاربر برای پردازش مدل های هوش مصنوعی قرار می دهند که فزونین عملکرد در سطح فعلی محسوب می گردد.

اسنپدراگون X Elite از 64 گیگابایت رم LPDDR5x با پهنای باند 136 گیگابایت برثانیه و مجموع 42 مگابایت کش پشتبانی می نماید.

مودم 5G اسنپدراگون X Elite

اما یکی از بزرگترین فزونی های پردازنده های کوالکام نسبت به شرکت های دیگر، پشتیبانی از مودم های 5G است.

کوالکام برای اسنپدراگون الیت از پردازنده مودم فایوجی استفاده نموده است. این تراشه با ماژول FastConnect 7800 کوالکام مبتنی بر با پشتیبانی از Bluetooth 5.4 به روزرسانی شده است.

مودم X65 توانایی بسیار بالایی دارد. این چیپست از بیشینه سرعت 10000 مگابیت در دانلود و 3000 مگابیت در آپلود نسل پنجم پشتیبانی می نماید که این بسیار عالی است.

در 4G نیز این چیپست بسیار قدرتمند است. در دانلود نسل چهارم از رده CAT22 با بیشینه سرعت بی نظیر 2500 مگابیت بر ثانیه و در آپلود از رده CAT13 با بیشینه سرعت 316 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می گردد.

مشخصات کوالکام اسنپدراگون X پلاس

پردازنده اسنپدراگون X پلاس تا حدود زیادی مشابه با نسخه اسنپدراگون X Elite است ولی تفاوت هایی هم دارد تا به تراشه مقرون به صرفه تر و ضعیف تر معروف گردد.

مثلا، از 10 هسته اوریون با فرکانس 3.4 گیگاهرتز سود می برد و مجهز به یک GPU با مشخصات آدرنو، 3.8 ترافلاپس خود کوالکام است.

از نظر تراشه مودم و وای فای، کاملا مشابه با نسخه ایکس الیت است و به اسنپدراگون X65 5G با FastConnect 7800 مجهز شده تا هم 5G پرسرعت و هم وای فای 7 را تواما داشته باشد.

اولین لپ تاپ های اسنپدراگون X Elite

تصور کنید لپ تاپ شما بدون احتیاج به هیچ مودمی اینترنت پر سرعت چند گیگابیتی متصل گردد.

شایعه است لپ تاپ لنوو YOGA SLIM 7 اولین لپ تاپ با پردازنده اسنپدراگون X Elite است که وارد بازار می گردد. لپ تاپ های سامسونگ GALAXY BOOK 4 EDGE و مایکروسافت سرفیس LAPTOP 6 و حتی سرفیس پرو 10 نیز به پردازنده های سری X کوالکام مجهز می شوند.

بنظر می رسد که دوران حکمرانی پردازنده های اینتل و AMD بر بازار کامپیوترهای شخصی در حال اتمام است. البته همه این ها به این شرط است که مایکروسافت و سایر برنامه نویس ها، توجه ویژه ای به ویندوز آرم داشته باشند.

در حال حاضر نر م افزارهای کمی برای ویندوز آرم وجود دارند و خصوصا شرکت های ساخت بازی تحت فشار اینتل و انویدیا حاضر به همکاری 100 درصد با پروژه ویندوز آرم نیستند.

باید دید آیا کوالکام و مایکروسافت خواهند توانست نظر توسعه دهندگان را به سمت ARM سوق دهند یا خیر.

نظر شما چیست؟ آیا جهان آماده مهاجرت به ویندوز آرم است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2406

به "مودم 5G را فراموش کنید و یک لپ تاپ اسنپدراگون X Elite خریداری کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم 5G را فراموش کنید و یک لپ تاپ اسنپدراگون X Elite خریداری کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید