لوله های یخ زده را چگونه خودمان و بدون احتیاج به تعمیرکار باز کنیم؟

به گزارش علی آباد جدید، یکی از رایج ترین مشکلاتی که مردم در فصل زمستان با آن روبرو می شوند، باز کردن لوله های یخ زده است. اگر به یخ زدگی لوله ها فورا رسیدگی نکنید، ممکن است لوله آب بترکد و باعث ورود آسیب شدید به خانه و افزایش سرسام آور هزینه قبض آب منزلتان گردد. چگونه بفهمیم که لوله ای یخ زده است؟ برای برطرف یخ زدگی لوله ها چه راهکارهایی داریم؟ آیا خودمان می توانیم لوله های یخ زده را باز کنیم؟ در این مقاله، به چنین سؤالاتی پاسخ می دهیم.

لوله های یخ زده را چگونه خودمان و بدون احتیاج به تعمیرکار باز کنیم؟

چرا انجماد لوله ها مشکل ساز است؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره باز کردن لوله های یخ زده شرح بدهیم، باید علت این کار را بدانید. چرا باید وقت و هزینه ای را صرف رفع انجماد لوله های یخ زده کنیم؟ اهمیت این کار در چیست؟

آب ویژگی منحصربه فردی دارد که سبب می گردد موقع یخ زدن منبسط گردد این انبساط به هر ظرف یا چیزی که آب را در خود نگه داشته از جمله لوله های فلزی یا پلاستیکی فشار می آورد. صرف نظر از استحکام یک لوله، منبسط شدن آب می تواند باعث شکستن آن لوله گردد. لوله هایی که بیشتر از بقیه یخ می زنند، عبارت اند از:

  • لوله هایی که در معرض سرمای شدید قرار دارند مانند شیلنگ های داخل حیاط، لوله های تأمین آب استخر و لوله های سیستم آبیاری باغچه.
  • لوله های تأمین آب در بخش های داخلی منزل که سردتر از سایر قسمت ها هستند مانند زیرزمین ها و فضای خالی مانند اتاق زیر شیروانی، پارکینگ یا کابینت آشپزخانه.
  • لوله هایی که در برابر دیوارهای خارجی که عایق کمی دارند یا اصلا عایق نیستند، قرار دارند.

معین محل یخ زدگی لوله ها

لوله یخ زده که هنوز نترکیده، اغلب به وسیله شیر آب معین می گردد. وقتی در هوای بسیار سرد شیر آب را باز می کنید و آب از آن خارج نمی گردد یا میزان آب خارج شده از آن بسیار اندک است، به احتمال زیاد مسیر آن لوله با یخ مسدود شده باشد. در چنین مواقعی، باید بلافاصله اقدام کنید.

قبل از هر کاری، مسیر آب لوله مورد نظر یا فلکه اصلی آب منزل را ببندید. شیر آب لوله ای که به وسیله یخ زدگی مسدود شده را تا خاتمه باز کنید. حتی اگر نمی دانید انسداد لوله کجاست این کار را انجام بدهید. محل یخ زدگی لوله مورد نظر را پیدا کنید. مسیر لوله را از شیر آب به سمت جایی که از قسمت های سرد خانه می گذرد مانند دیوارهای خارجی یا فضاهای خالی خانه که گرم نشده اند، دنبال کنید. در پی بخش هایی از لوله باشید که دچار یخ زدگی شده اند. ممکن است این قسمت ها کمی برآمده یا حتی ترک خورده باشند. روش باز کردن لوله های یخ زده به محل یخ زدگی آن ها بستگی دارد.

برای رفع یخ زدگی لوله باید ابتدا ابزارهای لازم برای آن را آماده کنید. ابزارهای مورد احتیاج برای این کار عبارت اند از:

  • سشوار؛
  • بخاری قابل حمل؛
  • نوار گرمایشی لوله.

روش های باز کردن لوله های یخ زده

وقتی متوجه می شوید که لوله ای که یخ زده اما هنوز نترکیده، در پشت سطح دیوار یا سقف واقع شده است، کار چالش برانگیزی در پیش دارید. برای اینکه لوله های یخ زده در این منطقه ها را باز کنید، کارهای زیر را انجام بدهید.

1. حرارت را بالا ببرید

گرمای خانه را زیاد کنید و منتظر بمانید. اگر مشکوک هستید که لوله در داخل دیوار داخل کابینت، زیر روشویی یا سینک آشپزخانه است، حتما درب کابینت را باز کنید تا گرما به دیوار برسد. اگر هواشناسی اعلام نموده که هوا برای چند روز به شدت سرد می گردد، گرمای خانه و بخش هایی که احتمال یخ زدگی لوله در آن ها وجود دارد را قبل و در مدت زمانی که موج سرما می آید، حفظ کنید. کمی گرم بودن خانه و بیشتر شدن قبض های برق و گاز بهتر از این است که لوله های یخ زده پشت دیوارها باشند. در صورت یخ زدن لوله ها در این قسمت ها، تعمیرات آن به مراتب پرهزینه تر خواهد بود.

2. بخشی از دیوار را خراب کنید

اگر به شدت نگران ترکیدن قریب الوقوع لوله ها هستید، قسمتی از دیوار یا سقف را برای دسترسی به بخش یخ زده لوله خراب کنید. سپس، یخ زدگی لوله را طوری رفع کنید که گویی یک لوله در معرض دید است.

باز کردن لوله های یخ زده در معرض دید

اگر لوله یخ زده در معرض دید مثل جایی در زیرزمین یا پارکینگ نیمه کاره ساختمان باشد، برای باز کردن لوله های یخ زده چندین گزینه پیش رو دارید. با هر روشی که می توانید لوله را از سمت شیر آب به سمت ناحیه یخ زده گرم کنید. این کار باعث می گردد که آب پس از ذوب شدن یخ به بیرون جریان یابد.

1. سشوار را امتحان کنید

معمولا ساده ترین و مطمئن ترین راه برای باز کردن لوله های یخ زده استفاده از سشوار است. اگر لوله به دیوار نزدیک است پشت آن یک ورقه نسوز پخت کوکی بگذارید تا از رسیدن گرما به پشت لوله جلوگیری کند.

2. رفع یخ زدگی لوله آب با دستگاه جوش

برای باز کردن مسیر لوله یخ زده می توانید از دستگاه جوش هم بهره ببرید. در این روش که برای باز کردن لوله های روکار به کار می رود، یک سمت از سیم اتصال دستگاه به لوله یخ زده و سمت دیگر آن به انبر دستگاه بسته می گردد. این روش را باید کسانی که حرفه ای تر هستند با ابزارهای ایمنی لازم انجام بدهند چون الکتریسته از لوله یخ زده عبور می نماید و یخ آن را باز می نماید.

3. باز کردن لوله ها با استفاده از بخاری قابل حمل

یک بخاری کوچک و قدرتمند برای گرم کردن لوله های زیر سینک آشپزخانه یا روشویی فوق العاده است. بخاری را نزدیک بخش های یخ زده لوله ببرید. هنگام گرم کردن لوله حتما مراقب بخاری باشید.

4. به کار بردن نوار گرمایشی لوله

نوار گرمایشی یک نوار روبان مانند است که عناصر گرمایش الکرتیکی دارد. این نوار را دور لوله ای که می خواهید گرم کنید بپیچید و در نهایت به دیوار وصل کنید. دمای نوار به وسیله ترموستات کنترل می گردد. از نوار گرمایشی برای جلوگیری از یخ زدن لوله ها در منطقه ها مهم تر نیز استفاده می گردد. می توانید نوار گرمایشی را روی لوله های قرار گرفته در این منطقه ها بگذارید و تنها در صورت احتیاج آن را وصل کنید.

نکاتی برای جلوگیری از یخ زدگی لوله ها

همواره پیشگیری از درمان بهتر است. پس به جای اینکه به فکر باز کردن لوله های یخ زده باشید، کار کنید که این اتفاق نیفتد. برای جلوگیری از یخ زدن لوله ها باید به 6 نکته مهم توجه کنید:

  • اجازه بدهید تا در سردترین روزهای سال شیر آب چکه کند. حرکت مداوم آب در لوله ها آن را کمی بالاتر از نقطه انجماد نگه می دارد و از یخ زدن آن در لوله ها جلوگیری می نماید. هیچ کس نمی خواهد آب را هدر بدهد اما این اتفاق بهتر از مقابله با ترکیدگی لوله ها است. ترکیدگی لوله می تواند به راحتی چند صد گالن آب در ساعت هدر بدهد.
  • درهای کابینت را باز گنید تا هوای گرم از اتاق و آشپزخانه به لوله های داخل کابینت برسد. این کار اغلب برای جلوگیری از یخ زدن لوله های آشپزخانه در سردترین شب های سال کافی است.
  • لوله مشکل دار را با نوار گرمایشی بپیچید و وقتی هوا بسیار سرد شد آن را به جریان برق وصل کنید.
  • لوله های مشکوک به یخ زدگی را عایق بندی کنید. برترین عایق برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب، فوق عایق لوله به ویژه انواع آن که از فضاهای گرم نشده عبور می نمایند، است. از قلم نیاندازید که این عایق فقط انتقال گرما را کند می نماید و اگر هوای اطراف لوله به شدت سرد باشد، به جلوگیری از یخ زدگی لوله ها یاریی نمی نماید.
  • در نزدیکی لوله های یک وسیله گرمایشی نصب کنید. نصب کردن یک وسیله گرمایشی مانند بخاری باعث می گردد که آب در بخش های مختلف لوله همواره بالاتر از نقطه انجماد باقی بماند. به طور مثال، یک زیرزمین یا پارکینگ سرد را می توان با یاری یک بخاری بدون دودکش گرم کرد تا دمای هوای آن همواره بالاتر از صفر باقی بماند. البته، نباید از بخاری های قابل حمل بهره ببرید چون این بخاری ها را نباید هیچ وقت تنها رها کرد.
  • شیلنگ های باغچه که به شیرآلات در فضای باز متصل هستند را بردارید. اگر شیرآلات از نوع ضد یخ نیستند، با بستن آب ورودی این شیرها به داخل خانه و تخلیه قسمت بیرونی لوله و شیر، لوله ها را برای زمستان آماده کنید.

یخ زدگی لوله های پلاستیکی

یکی از سؤالاتی که معمولا ساکنین خانه های تازه ساخته شده از خود می پرسند این است که ایا لوله سفید یخ میزند یا نه؟ فرقی نمی نماید که لوله های منزل شما فلزی باشند یا پلاستیکی، اگر آب داخل آن ها باشد، احتمال اینکه یخ بزند وجود دارد. هنگامی که دمای هوا به شدت کاهش می یابد، به علت یخ زدگی آب به لوله ها فشار بسیاری وارد می گردد که در نهایت سبب ترکیدن آن ها می گردد. البته، لوله های پلاستیکی می توانند تا حدی این فشار اضافی را تحمل نمایند. این لوله ها در طول خود منبسط می شوند تا انبساط را به میزان محدودی جذب نمایند. با وجود این، هیچ لوله ای نمی تواند در برابر فشار بالای آب یخ زده مقاومت کند. برای نصب لوله های پلاستیکی باید دقت کرد تا آن ها به خوبی عایق شده باشند. عایق بندی این لوله ها تا حد زیادی از احتمال یخ زدگی آب در آن ها جلوگیری می نماید.

سخن پایانی

لوله ها در نهایت به خودی خود و به طور طبیعی منجمد می شوند اما ممکن است این یخ زدگی مدت زمان بسیاری طول بکشد. در چنین شرایطی، باید به فکر باز کردن لوله های یخ زده باشید. یخ زدن لوله ها برای مدتی طولانی ممکن است در نهایت منجر به ترکیدن لوله و آسیب بسیار بیشتری گردد. بهتر است که برای باز کردن مسیر لوله های یخ زده وقت بگذارید تا دچار دردسرهای بعدی نشوید.

اگر هم لوله های یخ زده ترکیدند، بلافاصله شیر فلکه آب ساختمان را ببندید تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرید. سپس، برای تعمیر لوله ترکیده با تعمیرکار یا لوله کش حرفه ای تماس بگیرید.

منبع: RotoRooter

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2398

به "لوله های یخ زده را چگونه خودمان و بدون احتیاج به تعمیرکار باز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوله های یخ زده را چگونه خودمان و بدون احتیاج به تعمیرکار باز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید